جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1668
بررسی دیدگاه های علامه عسکری در علوم قرآن
نویسنده:
محمود خاقانی خوب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این رساله در صدد آن است تا دیدگاههای دانشمند جهان اسلام علّامه مرحوم استاد سید مرتضی عسکری را درباره مسائل مختلف علوم قرآنی بیان داشته و مورد بررسی قرار دهد .در این رساله ، مطالب و موضوعات ، در قالب چهار فصل ارائه شده است :فصل اول : در این فصل شرح حال و بیان شخصیت دانشمند محترم علامه عسکری آمده است که در خلال آن به فعالیت های گوناگون ایشان در طول حیات پر برکتشان از جمله فعالیت های اجتماعی و سیاسی و علمی و فرهمگی ایشانشده و در پایان ، آثار ایشان ذکر گردیده و مورد بررسی قرار گرفته است .فصل دوم : این فصل اختصاص به بررسی پاره ای از اصطلاحات اسلامی در حوزه علوم قرانی دارد که فهم این اصطلاحات در فهمیدن ، معانی آیات قرآن تأثیر بسزایی دارد . مانند : وحی ، آیه، کتاب ، ربّ ، اله . فصل سوم : در این فصل نمونه هایی از برداشت های تفسیری مهم آمده است که در شکل گیری اعتقادات صحیح نقش مهمی دارند . مانند : بررسی آیه میثاق( آیه 172اعراف) – معنای لا اله الاّ الله – فصل چهارم : این فصل به مباحثی پیرامون علوم قرانی اختصاص دارد ؛ مانند : بحث آغاز نزول وحی ، سوره های مکی و مدنی – قرائت قرآن و تحریف قران .
بررسی و نقد ديدگاه دكتر عابد الجابری درباره خاستگاه تشيع
نویسنده:
علیرضا آل بویه، حمزه علی اسلامی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
« دكتر محمد عابد الجابری » مشهورترين متفكران معاصر جهان عرب است كه توانست در محافل علمی جهان عرب و حتی غرب، به شهرت قابل ملاحظه ای دست يابد. وی در تلاش بود برای رهايی جهان عرب از مشكلات بسياری كه در آنها غوطه ور است، راهكارهايی ارائه دهد؛ از اين رو به بررسی ميراثهای پنجگانه ايرانی، يونانی، صوفيانه، اسلامی خالص و عربی خالص پرداخت و معتقد شد كه تمام عقب ماندگی های جهان عرب، ريشه در تشيع دارد كه آيينی بيگانه از اسلام بوده و نتيجه ميراثهای قديمی پيش از اسلام و عمدتاً ميراث ايرانی، يمنی، اسرائيليات عبدالله بن سبأ، مختار و محمد بن حنفيه است. در اين مقاله، ضمن گزارشی دقيق از خاستگاه تشيع در آثار عابد الجابری، خطاها، لغزشها، ادعاهای فاقد سند و پيش داورهای ناقص او تماماً بر اساس منابع اصيل اهل سنت نشان داده می شود.
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
اسلامی سازی علم؛ بررسی و تحلیل دیدگاه های ضیاء الدین سردار
نویسنده:
حمیدرضا آیت اللهی، قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
چکیده :
ایده اسلامی سازی علم از مسایل مهم معرفتی کشورهای اسلامی است که ضیاءالدین سردار پاکستانی، در این زمینه به ارایه دیدگاه های جدیدی اقدام کرده است. در نظریه او نقد سکولاریسم و شرق شناسی غربیان جایگاه محوری دارد. او تعریفی از علم ارایه می دهد که آن را در یک سنت فرهنگی قرار داده و رجوع به سنت و قرآن و بازتعریف واژگان اساسی اندیشه اسلامی، چون توحید، را در دستور کار دارد و بر بازگشت به دیدگاه های متفکران بزرگ اسلامی، بویژه معرفت شناسی غزالی و جامعه شناسی تاریخی ابن خلدون تأکید خاصی دارد و دچار برخی اشکالات نیز است. او درعین حال نگرش واقع گرایانه به دست آوردهای عظیم غرب را برای بازسازی علم اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیر می داند؛ یعنی مسلمانان با استفاده از ابزار های کنونی علم مدرن در چهارچوب جهان بینی اسلامی و نگرش عمل گرایانه، می توانند فرایند اسلامی سازی علم را به سرانجام برسانند.
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
عوامل شرک و موانع توحید
نویسنده:
اسدالله جمشیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مهم‌ترين هدف انبيای الهی، آشنا كردن بشريت، با اصل توحيد و تحقق بخشيدن به اين اعتقاد، با همه ابعاد آن، در جوامع بشری است: «ولقد بعثنا فی كل امه رسولا ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت»؛ يعنی از هر امتی رسولی را برانگيختيم تا امت‌ها در پرتو تعاليم او خدا را بندگی كنند و از طغيانگران فاصله بگيرند. (نحل: 36) اين هدف كه همان آزادی از بردگی و بندگی ديگران و پيوستن به كمال مطلق است، عالی ترين مرحله تكامل بشری است كه البته خود دارای مراتب بی شماری است. برای دستيابی به اين هدف، علاوه بر شناخت توحيد و مسائل متنوع آن، آگاهی نسبت به عواملی كه ما را از رسيدن به اين مقصد باز می دارد و يا موجب كندی و سستی ما می شود، ضرورتی تام دارد. ما در اين نوشتار، با استمداد از خداوند متعال و بهره‌گيری از كلام او درصدد شناسايی و معرفی اين عوامل هستيم. به اين اميد كه با شناخت اين موانع، خود و ديگران در دام اين موانع گرفتار نشويم و از رسيدن به مقصد باز نمانيم.
فلسفه حج از نگاه علم مدیریت
نویسنده:
علینقی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از بخش های مهم معارف اسلامی، «عبادات» است و «مدیریت عبادات» خود می تواند بخشی از مدیریت اسلامی را تبیین نماید؛ چرا که عبادات هم مانند هر عمل دیگر انسان ، نیاز به اداره و مدیریت دارد. متاسفانه، از این زاویه کم تر به عبادات نگریسته شده است. عبادات در راستای کمال و رشد انسان و بستر تقرب، به عنوان هدف نهایی انسان مسلمان است. تقرب یعنی نزدیکی به خدا و نزدیکی به خدا مستلزم تغییر و توسعه وجودی انسان است و توسعه ظرفیت وجودی انسان، از راه عبادت میسّر است. بنابراین، توجه به عبادت و مدیریت آن، در واقع مدیریت کمال و رشد انسان است و این امر به خصوص در رابطه با عباداتی که جنبه تعقلی آن ها قویتر است، از ضرورت بیش تری برخوردار است.
صفحات :
از صفحه 149 تا 174
اسلام‌ هراسي در رسانه‌هاي مكتوب غربي
نویسنده:
عباس عيسي‌ زاده ، حسين شرف‌ الدين
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«اسلام‌هراسي» عبارت است از: «ترس يا تنفر از اسلام، و در نتيجه، ترس و تنفر از همة مسلمانان» که به شکل ساختمند و از طريق ايجاد محروميت در زندگي اقتصادي، اجتماعي و سياسي مسلمانان، هر روز جلوة بارزتري مي‌يابد. يکي از مهم‌ترين ابزارهاي پيشبرد اين هدف در غرب، بهره‌گيري از رسانه‌هاي جمعي و قدرت اثرگذاري شگرف آنهاست. رابطة سياست رسانه‌اي غرب با جريان اسلام‌هراسي به حدي است که برخي تحليل‌گران رسانه‌هاي غربي را منشأ اصلي اسلام‌هراسي مي‌دانند. از ميان انواع گوناگون رسانه‌ها، حوزة رسانه‌هاي مکتوب و چاپي، به‌ويژه مطبوعات، زمينة آغازين پژوهشگران براي بررسي «اسلام‌هراسي رسانه‌اي» بوده است. به همين‌روي، پژوهش حاضر درصدد است با استفاده از روش توصيفي - تحليلي و بررسي منابع متعدد، ادعاي وجود «اسلام‌هراسي در رسانه‌هاي مکتوب غربي» را واکاوي كند. طي چند دهة اخير، تحقيقات بسياري در رابطه با اين موضوع انجام شده که بر اساس يافته‌هاي بيشتر آنها، وجود نوعي تبعيض آشکار و پنهان عليه اسلام و مسلمانان، در نحوة بازنمايي رسانه‌هاي مکتوب غربي، مسلم و مشهود به نظر مي‌رسد.
صفحات :
از صفحه 11 تا 21
منظور از این که اسلام را طبق زمان عمل کنیم چیست؟ لطفا مثال بزنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : منظور از مطابق با زمان عمل نمودن و تطبیق اسلا م با زمان، این است که در عین تفقه و بصیرت در دین داشتن، برای اجرای قوانین ثابت و غیر قابل تغییر اسلام، ساز و کار مناسب پیدا کنیم؛ جامع ترین نظریه ا ی که به گونه ی علمی به تمام ابعاد این مسئله پردا بیشتر ...
وقتی در آن دنیا از ما بپرسند، چرا دین اسلام را انتخاب کردید و مسلمان شدید، چه جوابی باید بدهیم؟ در صورتی که چون پدرانمان مسلمان هستند، ما نیز مسلمان هستیم.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برای روشن شدن پاسخ چند نکته را تذکر می دهیم: 1. خداوند سرشت و طبیعت انسانی را به گونه ای آفریده است که دائماً در پی یافتن حقیقت و تسلط علمی بر حقایق پیرامون خود است. از وقتی که انسان متولد می شود تا هنگام مرگ لحظه ای نیست که انسان از تکاپوی عل بیشتر ...
برای چه ما شیعه هستیم و به مذهب دیگری اعتقاد نداریم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در یک تقسیم بندی کلی، دین را به دو دسته ی الهی (وحیانی) و بشری تقسیم می کنند، دین مجموعه ی عقاید، اخلاق و قوانین و مقرراتی است که برای اداره ی فرد و جامعه ی انسانی و پرورش انسان ها از طریق وحی و عقل در اختیار آنان قرار دارد». اسلام در لغت به بیشتر ...
تأملی در فلسفه آفرینش انسان در نظام تربیتی اسلام
نویسنده:
محمدرسول آهنگران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
چکیده :
برخی از صاحب‌نظران، فلسفه یا علت خلقت انسان را در نظام تربیتی اسلام، رسیدن او به کمال مطلق می‏ دانند. با توجه به اینکه خالق حکیم در هدفش نه غیر مقدور، بلکه باید مقدور و ممکن باشد، و از طرف دیگر انسان دارای عقل است و هیچگاه غیر مقدور را هدف فعالیت‏ های خود قرار نمی‏ دهد، لذا رسیدن انسان به کمال مطلق به عنوان فلسفه خلقت انسان اشتباه است و باید تعبیر مزبور اصلاح شود. برخی از صاحب‌نظران، فلسفه یا علت خلقت انسان را در نظام تربیتی اسلام، رسیدن او به کمال مطلق می‏ دانند. با توجه به اینکه خالق حکیم در هدفش نه غیر مقدور، بلکه باید مقدور و ممکن باشد، و از طرف دیگر انسان دارای عقل است و هیچگاه غیر مقدور را هدف فعالیت ‏های خود قرار نمی ‏دهد، لذا رسیدن انسان به کمال مطلق به عنوان فلسفه خلقت انسان اشتباه است و باید تعبیر مزبور اصلاح شود.
صفحات :
از صفحه 49 تا 61
  • تعداد رکورد ها : 1668